Adpin
Reageert meestal binnen een paar uur
Roelof || Adpin
Hallo! Wat kan ik voor je doen?
Start WhatsApp Chat

Vindbaarheid en zichtbaarheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden

Vindbaarheid
Zichtbaarheid
Twee zeer vertrouwde termen die je vrijwel dagelijks hoort in de marketingwereld zijn vindbaarheid en zichtbaarheid. Een marketingbureau lijkt het graag over vindbaarheid te hebben. Een creatief bureau houdt zich met name met zichbaarheid bezig. Beide termen hebben een specifieke betekenis, maar staan onterecht te vaak los van elkaar. Multi-touch marketingattributie speelt een cruciale rol bij het goed meten en begrijpen van de effectiviteit van beide termen binnen één campagne.

* DIT ARTIKEL IS GEPUBLICEERD OP FRANKWATCHING! LEES HET HIER *

De verschillen tussen vindbaarheid en zichtbaarheid

Vindbaarheid verwijst naar de mate waarin een bedrijf, product of dienst gemakkelijk kan worden gevonden door potentiële klanten. Goede vindbaarheid zorgt ervoor dat potentiële klanten het bedrijf kunnen ontdekken als ze actief op zoek zijn naar gerelateerde producten of diensten. Dat betekent ook dat een nadeel van vindbaarheid is dat niet iedereen je zoekt. Er kan een behoefte zijn die nog niet bij de persoon bekend is. En als je een product lanceert dat nog niet bestaat, zal er überhaupt niemand op kunnen zoeken. Zichtbaarheid is nodig.

Zichtbaarheid gaat over de mate waarin een bedrijf, product of dienst daadwerkelijk wordt gezien en opgemerkt door de doelgroep, zowel online als offline. Dit kan onder andere worden vergroot met advertenties en contentmarketing. Het doel is aandacht trekken; top-of-mind worden bij je doelgroep. Een nadeel van zichtbaarheid is dat het lastiger is om je boodschap op de juiste plek te krijgen, in vergelijking tot zoekopdrachten.

De verbondenheid

Hoewel vindbaarheid en zichtbaarheid dus duidelijk verschillend zijn, zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden. Tenzij ze niet samen in je marketingfunnel voorkomen, maar dan doe je sowieso iets niet goed in je marketingstrategie. We gaan dus uit van een complete strategie, waarin beide voorkomen.

Hoewel vindbaarheid en zichtbaarheid dus duidelijk verschillend zijn, zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Allereerst kan goede vindbaarheid een gevolg zijn van goede zichtbaarheid. Bijvoorbeeld als je een innovatieve smartphone verkoopt en je potentiële klant deze al tig keer heeft gezien via online banners. Als er aansluitend wordt gezocht naar een nieuwe smartphone zit jouw merk al in het bewustzijn. Vindbaarheid lijkt vaak de enige reden te zijn van de koop, maar zonder zichtbaarheid vooraf had de koper gemakkelijker een andere optie gekozen, omdat er dan geen onderscheid zou zijn tussen de opties.

Zo kan goede zichtbaarheid bijvoorbeeld ook een gevolg zijn van goede vindbaarheid. Stel dat een consument je heeft gevonden via Google en daarna jouw merk en product nog vaak voorbij ziet komen via banners, dan bevestigt dit diens interesse en vertrouwen.

Dit zijn slechts twee eenvoudige voorbeelden, belangrijk om te begrijpen is dat alle touchpoints (daar waar je een klant in contact komt met je merk) binnen een klantreis waarde hebben naar een conversie toe. Niet alleen het eindpunt waar een aankoop voltooid kan worden. Of het beginpunt dat alles in gang zet.

Meten gaat vaak fout!

Het meten en evalueren van de effectiviteit van vindbaarheid en zichtbaarheid kan een uitdaging zijn. De taart met blijmoedige felicitaties gaat na een conversie bijvoorbeeld vaak naar het performance-marketingbureau. Zij houden zich vaak alleen bezig met de (vindbare) aspecten die direct meetbaar zijn en krijgen de credits voor het resultaat.

Maar alle andere touchpoints hebben ook een evidente bijdrage gehad in het succes. En niet ieder touchpoint is bedóeld om direct te converteren, denk aan een awareness-campagne (Digital out of Home of display-advertising). Hebben die dan geen waarde? Krijgen ze nog niet eens een kruimel van de taart? Dit is waar multi-touch marketingattributie van pas komt.

Pas multi-touch marketingattributie toe

Multi-touch marketingattributie speelt een cruciale rol bij het meten en begrijpen van de impact van touchpoints in alle kanalen. Dit is het proces van het toewijzen van waarde (percentages) op basis van hun bijdrage aan het genereren van conversies. Het stelt marketeers in staat om de impact van verschillende kanalen te meten en te begrijpen.

Er zijn verschillende multi-touch attributiemodellen en er is geen perfecte wetenschap voor het maken van de juiste keuze: gelijkmatig gewicht, tijd-interval, positie-gebaseerd en machinaal leren. In een wereld waarin we alles willen meten is machinaal leren interessant.

De tegenhanger van multi-touch is single-touch, alle waarde wordt aan slechts één touchpoint toegekend. Je zou dan bijvoorbeeld een 100% score krijgen voor het laatste bolletje (de spits) en de rest krijgt 0% toegeschreven. Terwijl de spits niet had kunnen scoren zonder de rest! Het klinkt zo logisch en toch gaat het vaak fout. Bij jouw of jullie bureau ook?

De spits had niet kunnen scoren zonder de rest!

De juiste waarde voor elk touchpoint

Vanaf nu ga je het onthouden: vindbaarheid en zichtbaarheid zijn twee essentiële aspecten van een succesvolle marketingstrategie. De één kan niet zonder de ander, dus keer dan ook waarde toe aan alle touchpoints in je marketingfunnel. Er zijn online tools om je te helpen bij complexe funnels, zoals:

Ontdek welke voor jou het beste werkt of experimenteer hier zelf mee, zonder tool. Erken de verbondenheid van vindbaarheid en zichtbaarheid en ontwikkel de meest effectieve strategieën, waarin alles telt!

Creatieve, Digitale uitdaging?

Vertel je verhaal, dan brengen we je merk aan het rollen. Op koers!