HTML5 Banner formaten
Standaard banner formaten
Populaire banner formaten die veel voorkomen:
- 336×280
- 300x250
- 250x250
- 200x200
- 970x250 (extra impact!)
- 728x90
- 468x60
- 120x600
- 160x600
- 300x600 (extra impact!)
- 320x100 (mobiel formaat)
- 320x50 (mobiel formaat)
Goed bereik met je banners
Voor een goed bereik raden wij aan om minimaal 6 formaten af te nemen. We kiezen formaten die veel voorkomen en het beste converteren (hele kleine banner formaten hebben bijvoorbeeld minder impact dan grotere varianten). Daarnaast zijn enkele formaten geschikt voor mobiel, welke natuurlijk heel belangrijk zijn omdat steeds meer doelgroepen zich met name daar bevinden. Wanneer je met Rich Media gaat adverteren draait het overigens vaak om 1 formaat die op een specifieke website veel impressies genereert.
IAB banners
IAB (Internation advertising bureau) heeft standaarden opgesteld. Wij kennen ze door en door, het zijn natuurlijk ook onze industriestandaarden!
Lees meer over IAB
Overige banner formaten
Naast de standaard banner formaten bestaan er ook veel afwijkende formaten. Met name bij Rich Media campagnes wordt al snel afgeweken van de standaarden. Nederlandese partijen zoals Weborama hebben hun eigen standaarden opgesteld, zodat je bijvoorbeeld met een 'Homepage Takeover' met veel impact kunt adverteren op grote Nederlandse websites zoals Marktplaats.nl of Nu.nl. Enkel en alleen deze sites hoeven de standaarden te implementeren. Het werkt dus volkomen anders, want als je via Google Ads met een bannerset gaat adverteren wordt deze op heel veel verschillende websites vertoond. Zonder standaardformaten zou dit chaos betekenen, want dan moet je misschien honderden banners maken. Lekker druk voor ons, maar voor jou natuurlijk niet effectief!